16 december 2012

Loppisköp på julmarknad

Förra veckan, närmare bestämt på Finlands nationaldag den 6e december besökte vi kvinnornas julmarknad i Vasa. Vi hade hört att den skulle vara bra. Där dignade det av bakverk, julpynt, stickade sockor och inredningsprylar. Det vi tyckte var mest intressant var de tre antik/loppis försäljarna som var där. Det får gärna vara fler till nästa år!

Hem kom vi med det här:

De här ljusstakarna var precis en sån där sak som jag inte visste att jag ville ha. Behöver gör jag knappast för hos oss finns många ljusstakar. Men trots att försäljaren hade bordet fullt av sånt jag tänker att är min stil så kom jag hem med de här. Jag tycker att de har lite art deco stil, men de kan lika gärna vara äldre. Stiliga är de i alla fall!

Det här haslbandet från 20-30 talet (enligt försäljaren) passade mig perfekt eftersom jag inte använder metallsmycken pga min nickelallergi.
På självständighetsdagen fick jag även tidiga julklappar av mina svärföräldrar. Bland annat detta:

En gammal plåtburk till min samling!
I den låg de här snygga äggkopparna av trä, de gav mig en känsla av Aarikka, men det fanns ingen stämpel, kanske de är hemgjorda av någon som inspirerats av Aarikka? Vem vet!

Den här burken eller va man ska kalla den är bara så snygg! En släkting till mitt vita våningsfat från Juthbacka tänker jag. Ingen märkning på denna grej heller. Men mina svärföräldrar vet verkligen vad jag gillar :D

1 kommentar:

  1. Ljusstakarna år SÅ FINA! Och vilka härligheter skymtar i skåpet bakom? Du har tur som får sådär fina julklappar =)

    SvaraRadera